Sayfalar

16 Ocak 2021 Cumartesi

Antik Roma - Paestum'u Ziyaret Etmek

Güney İtalya'daki güzel arkeolojik alan ve Paestum Müzesi'ne geniş bir bakış.


Geçen ay, güzel Güney İtalya'da birkaç hafta geçirdik. Bu süre zarfında Paestum'a da geri dönmeyi başardık. İlk olarak 2012'de Paestum'u ziyaret ettik, ama ne yazık ki ya kameramı unuttum ya da pillerim tükendi ve bu yüzden herhangi bir fotoğraf çekemedim, Ancak bu yıl hazırlandım ve müzede ve sitede 700'den fazla fotoğraf çektim.

Paestum'un kısa tarihi

Paestum, harika bir müzeye sahip güzel bir arkeolojik sitedir. Bu İtalyan kasabası, Campania bölgesindeki Salerno eyaletinde (başkenti Napoli ile) yer almaktadır. Şehir Kaliforniya'da kuruldu. M.Ö. 600, muhtemelen Sybaris kentinden Yunanlılar tarafından Posidonia olarak. Sybaris'in kendisi daha güneyde, Taras'ın (modern Taranto) yakınında yer alır ve bu bölgede kurulmuştur. MÖ 720, sırasıyla Peloponnese'de bir bölge ve şehir olan Achaea ve Troezen'den insanlar tarafından. Sybaris sakinleri hedonizm için bir ün kazandı (dolayısıyla’ sybaritic ' lüks lüks için bir atasözü olarak).

Posidonia kıyıya yakındı ve antik Yunan deniz tanrısı Poseidon'un adını aldı. Napoli ve Cumae gibi diğer Yunan vakıflarının yakınında yer alan sakinler, oradaki orijinal Euboean sömürgecilerinin yanı sıra İtalya'nın bu Güney bölgelerinde de aktif olan kuzeyden (modern Toskana) Etrüskler ile rekabet etmek zorunda kaldılar.

Paestum , Antik Roma

Posidonia bu verimli bölgede gelişti ve anıtsal taş tapınaklar ve Dalgıç Mezarı (ca. M. Ö. 475). Fakat M. ö. 5. yüzyılın bir noktasında, muhtemelen sonuna doğru, şehir Umbria-Oscan dilini konuşan ve Samnitlerin komşuları olan yerli Lucanyalılar tarafından fethedildi. Şehir paistos olarak yeniden adlandırıldı ve arkeolojik buluntular Yunan ve Oscan malzemelerinin bir karışımını gösteriyor. Ünlü mezar resimlerinin çoğu M. ö. 4. yüzyıla kadar uzanır ve bu nedenle yerleşimin Lucanyalılar tarafından ilhak edildiği döneme aittir.

Paistos'un Greko-Lucanian sakinleri, Romalılara karşı Tarantum'a (Taras) yardım etmek için M. Ö. 281'de İtalya'ya geldiğinde Epirus Pyrrhus ile ittifak kurarlar. Romalılar yine de M.Ö. 272 yılına kadar İtalyan Yarımadası'nın çoğunu fethetmeyi başardılar. Paistos, Roma şehri Paestum olarak yeniden inşa edildi. Bu formda, şehir M.S. 4. yüzyıla kadar büyümeyi ve gelişmeyi başardı, bundan sonra yavaş yavaş azaldı. Yedinci yüzyılda terk edildi.

On sekizinci yüzyıla gelindiğinde, Pompeii ve diğer yerlerdeki keşifler sayesinde eski yerlere olan ilginin yeniden başlaması Paestum'un yeniden keşfedilmesine yol açtı. Modern köyün yaklaşık bin nüfusu var ve büyük ölçüde turizm ile geçiniyor. Neyse ki, bu yer asla çok kalabalık değildir, belki de Napoli ve Sapri arasında çalışan bir tren orada dursa da ve istasyon bu yere ve müzeye sadece kısa bir yürüyüş mesafesindedir.

Arkeoloji Müzesi

Paestum Arkeoloji Müzesi, geniş ve zarif bir arkeolojik nesne koleksiyonuna sahiptir. Koleksiyonunun en dikkat çekici unsurları boyalı mezar plakalarıdır. Bu dekore edilmiş mezarların çoğu klasik dönemden kalmadır ve tek ayrıntılı mezar mimarisinin Makedonya'da bulunduğu anakara Yunanistan'da bilinmeyen bir geleneğin bir parçasıdır. Örneğin Anadolu'da, özellikle Lydia ve Likya'nın zengin sakinlerine ait diğer boyalı mezarlara rastlanmaktadır.

Bu nedenle, Paestum mezarları, özellikle kuzeydeki Etrüskler tarafından kullanılan boyalı mezarları hatırladıkları için, stil açısından büyük bir Yunan etkisine sahip yerli bir İtalyan ürünü olarak en iyi şekilde anlaşılmaktadır. Paestum'daki mezarların çoğu benzer bir yapıya sahiptir, dört duvar levhası ve kapak için bir kapanış levhasından yapılmıştır; bazı mezarlar üçgen Bir çatıya sahiptir. Boyalı sahnelerin kendilerinin genellikle Yunan boyalı vazolarında bulduklarımıza benzer bir tarzda yapıldığı düşünülmektedir, ancak sanatçılar daha çeşitli renkler kullanmışlardır.

Paestum

Boyalı mezarların en eskileri Dalgıç Mezarı olarak adlandırılır. Duvar plakaları, erkeklerin kanepelere yaslandığı ve yiyecek ve içeceklerin tadını çıkardığı bir sempozyum sahnesine sahiptir (yukarıdaki resme bakın). Kapanış kapağı levhası, bir havuz ve suya bir tahta ile taş bir sütundan sıçrayan çıplak bir adamı gösterir. Bu sahne genellikle merhumun öbür dünyaya atladığını göstermek olarak yorumlandı, ancak arkadaşlarıyla iyi bir içki içtiği kadar iyi bir yüzmenin tadını çıkardığını da gösterebilir. Mezarın sahibi, bir yunan'dan ziyade yerli bir İtalyan olabilirdi-bu, modern bilim adamları için muhtemelen ilgili insanlar için olabileceğinden daha önemli bir fark olsa da (ancak bu başka bir makale için bir onudur).

Dekore edilmiş mezarların çoğu M. ö. dördüncü yüzyıla kadar uzanmaktadır. Boyalı sahneler, hepsi aristokrasinin yaşam tarzlarıyla açıkça ilişkili olan, savaş arabaları, atlar, kavgalar ve şölen sahneleri ile çeşitli farklı konuları göstermektedir. Bu mezar resimlerinin hepsi Lucanian Posidonia'nın fethinden sonraya kadar uzanıyor, ancak konu, benzer çıkarların lucanian elitleri için Yunanlılar kadar önemli olduğunu gösteriyor. Mezar eşyaları genellikle belirgin bir şekilde yerli İtalyan şekillerine sahip seramik ve diğer malzemeleri içerir.

Paestum

Yukarıda gösterilen Paestum'dan 271 mezarının Kuzey levhası, M. ö.dördüncü yüzyılın ilk çeyreğine kadar uzanmaktadır. Bir düello (solda) ve bir binici (sağda) tasvir ediyor. Düello ilginç: her biri kendi kalkanına yerleştirilmiş bir mızrağa sahip iki savaşçıya sahip. Böyle bir resim bize , savaşçılar arasındaki savaşların genellikle her biri bir mızrak atarak ve rakibinin kalkanına vurarak başladığı İliad'ı hatırlatıyor. Savaşın destansı açıklamalarından ilham almış olabilir.



Siyah bir at üzerinde bir binici, Paestum'dan mezar 58'in levhasında tasvir edilmiştir. Yunan dünyasındaki atlar sadece Binicilik ve savaş için kullanıldı, asla sıradan taslak hayvanlar olarak kullanılmadı ve bu nedenle zenginlerin sembolleriydi. Resmin sağ tarafındaki su ve şarap için büyük bir karıştırma kabı olan krater, elit yaşam tarzının bir başka önemli unsuru olan alkol tüketimine bir referanstır. Mezar ca kalmadır. M.Ö. 3. yy.

Paestum
Yukarıda, M.Ö. 340-330 tarihli Paestum'dan 48 mezarın Güney levhasının bir resmi bulunmaktadır. Dört attan oluşan bir ekiple bir yarış arabası gösteriyor. Savaş arabaları pahalıydı ve savaş arabaları zenginlerin en sevdiği zamanlardı. Araba yarışları zaten İlyada destansı kahramanlar tarafından organize edildi ve bu tür yarışların geç Tunç Çağı'na kadar uzandığına dair ipuçları var.
Paestum

Mezar resimleri, M.Ö.4. yüzyılda Paestum'daki yaşamın nasıl bir şey olduğu ya da en azından ölen ve/veya akrabalarının yaşamın olması gerektiğine inandığı hakkında bir fikir veriyor. Yukarıda, bir protezin sahnesini tasvir eden Paestum'dan mezar 4'ün Kuzey plakasının bir resmi, yani ölen kişiyi bir Bier (Merkez) üzerinde gördüğümüz bir sahne, bazı belirteç yas tutanlar tarafından çevrelenmiştir. Soldaki bir çocuk çift Flüt çalıyor.

Arkeolojik

Kazı alanı oldukça geniş. Şehir, büyük bir kısmı hala görülebilen bir duvarla çevriliydi ve dikdörtgen Roma gözetleme kuleleri (arkeolojik hizmet veya belediye tarafından saklanmak için kullanılıyor gibi görünüyor). Kazılan alan, güneyden kuzeye doğru uzanan duvarlı alanın kabaca orta kısmını kaplar.

Paestum

Site, büyük bir açık alanın (haritaya göre sırasıyla Roma Forumu ve Yunan Agorası), konutların (sadece taş temellerin kaldığı), bir yüzme havuzunun, bir kahraman anıtının, bouleuterion'un (Senato), amfitiyatronun ve diğer yapıların kalıntılarını içerir; iki kutsal alan (kentsel tapınaklar) veya tapınak bölgeleri vardır. Burası, M. ö.altıncı yüzyıla kadar uzanan bir tarihe sahip küçük bir Roma kasabasının neye benzeyebileceği konusunda iyi bir fikir veriyor.

Tapınaklar ile ilgili olarak, kuzeyde geleneksel olarak ‘Ceres Tapınağı’olarak adlandırılan bir tane var. Ayrıca, şehrin güney kesiminde, "Via Sacra" olarak adlandırılan iki tapınak daha var. Kuzey olanı ‘Neptün Tapınağı’ olarak adlandırılırken, Güney olanı başlangıçta ‘bazilika’olarak adlandırıldı. İsimler on sekizinci yüzyıla kadar uzanmaktadır; modern arkeolojik araştırmalar, yapıları doğru bir şekilde yorumlamamıza izin veren daha fazla bilgi ortaya koymuştur. Tüm tapınaklar Doğu-batıya yöneliktir.

Paestum

En kuzeydeki tapınak, başlangıçta Tarım ve doğurganlık tanrıçası olan Yunan Demeter'in Roma eşdeğeri Ceres'e adanmış olarak tanımlandı. Bununla birlikte, kazılar tanrıça Athena'nın çok sayıda heykelciğini ortaya çıkardı, böylece tapınak bilgelik ve warcraft tanrıçasına adanmış olmalıydı. M. ö. 500 civarında inşa edilmiş bir Dor tapınağıdır. Başlangıçta, pronaos (ana odaya giden portiko, naos veya Latince cella) İyonik sütunlara sahipti. Yakınlarda, yaklaşık olarak tarihlenen daha önceki bir tapınağın temel kalıntıları da bulunmaktadır. M .Ö. 580

Paestum

Güney İtalya'daki tüm Yunan tapınaklarının en iyi korunmuş olanı, Güney kentsel tapınağında bulunan büyük 'Neptün Tapınağı' dır. Paestum'daki tapınakların en büyüğüdür ve genellikle Yunanlıların şehirlerini (Posidonia) adlandırdığı Poseidon'a adanmış olduğu düşünülmektedir. Bununla birlikte, Zeus, Hera ve hatta Apollo'ya da adanmış olabilir. Tapınağın kurucu kısımlarının neredeyse tamamı hayatta kalmıştır. Muhtemelen M. ö. beşinci yüzyılın ikinci çeyreğinde inşa edilmiştir.

Bu etkileyici tapınak klasik oranlara yapışır: kısa kenarlarda altı sütun ve uzun kenarlarda on üç sütun vardır. Yerel kireçtaşından oyulmuş Dor sütunları yaklaşık dokuz metre yüksekliğindedir ve her birinde 24 Flüt vardır. İçeride, pronaos'tan – pilasterler arasında iki sütun bulunan – naos'a yüksek bir adım yol açar . Arkada, pronaos'a benzer bir opisthodomos da var, ancak naos'a erişim sunmuyorAdak tekliflerini ve benzerlerini saklamak için kullanıldı.

Paestum

Bu yapı, kısa kenarlardaki çok sayıda sütun ve alınlıkların olmaması nedeniyle başlangıçta ‘bazilika’ olarak adlandırıldı ve bu da on sekizinci yüzyılda düşünürlerin dini amaçlar için değil, sivil amaçlar için kullanıldığına inanmasına neden oldu. Ancak, şimdi bir tapınak olduğu açıktır ve aslında Paestum'daki tapınakların en eskisidir. M.Ö. 6. yüzyılın ortalarına kadar uzanır. Kısa kenarlarda dokuz sütun ve uzun kenarlarda on sekiz sütun vardır. Tapınak büyük ölçüde kireçtaşından yapılmıştır, ancak kazılar, diğer parçaların belki de şimdi kaybolan friz ve alınlıklar da dahil olmak üzere daha yumuşak kumtaşından yapılmış olabileceğini ortaya koymuştur.

Tapınağın uzun ekseni boyunca sütunlar naos'u ikiye böldü, bu da mimari amaçlar için kesinlikle gerekli değildi. Hera'ya adanmış bir tapınak etrafında ve buluntulara göre. Burada ortaya çıkarılan bulgulara dayanarak, erkekler ona bir savaşçı tanrıça olarak ibadet etmiş olabilirken, kadınlar onu doğum ve büyüme tanrıçası olarak tahsis etmiştir. Sunak korunmuştur ve tapınağın önünde görülebilir. Antik çağda, insanlar dinlerini tapınağın dışında değil, içeride uyguladılar (örneğin modern bir kilisenin aksine).

Paestum

Yukarıdaki fotoğrafa bir kez kiremit çatı kenarları süslü pişmiş öğeleri bir parçası gösterir. Su boruları, antik Yunan dünyasını oluşturan çok yaygın bir dekoratif unsur olan aslan başları şeklindedir. Yağmur sırasında, su kiremit boyunca akacak ve kenarlarda toplanacak, deliklerden akacak ve aslanların ağızlarından bir dere içinde bırakılacaktır. Harika bir etkisi olmalı.

Kapanış düşünceleri

Paestum söz konusu olduğunda konuşabileceğimiz çok şey var. Sele'nin ağzındaki Hera tapınağı'ndan gelen güzel metopları bile tartışmadım, örneğin Herakles ve Truva Savaşı hikayelerinden bölümleri gösteren kabartmalar da dahil olmak üzere.

Harika bir müzeye sahip güzel bir yer ve eğer Güney İtalya'da olursanız, onu ziyaret etmek için kendinize borçlusunuz. Ayrıca resmi web sitesine de göz atmalısınız.

Kaynak













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Antik Objeler

M.Ö. 500-475 yıllarına tarihlenen bir toprak heykelciği, bir kadının bir tavuğa ve civcivlere yem verdiği bir sahneyi betimliyor.  M.Ö. 400&...